Lessen trekken uit de inbrakenplaag

Op 23 februari 2017, over deze onderwerpen: Politie & Veiligheid

Nieuwerkerken werd in de afgelopen maanden opgeschrikt door een ware inbrakenplaag. In slechts een handvol straten werden tientallen gezinnen zowel materieel als mentaal getroffen door deze misdaadgolf. N-VA Nieuwerkerken looft het werk van de politie, maar stelt ook voor om in de toekomst nog meer in te zetten op goed uitgebouwde buurtinformatienetwerken voor buurtbewoners.

Een Buurtinformatienetwerk (BIN) is een samenwerking tussen buurtbewoners die informatie met elkaar uitwisselen over verdachte gedragingen in hun buurt. Via een communicatiesysteem, bijvoorbeeld via sms of via smartphoneapplicaties, kunnen buurtbewoners elkaar en de politie waarschuwen wanneer ze iets verdachts opmerken. N-VA Nieuwerkerken pleitte vorig jaar in zijn huis-aan-huisblad al om deze mogelijkheid breder uit te werken in onze gemeente.

“Vandaag merken we dat steeds meer buurtbewoners in onze gemeente zelf hierover nadenken en initiatief nemen,” stelt het N-VA-bestuur vast. Tijdens de inbrakenplaag in onze gemeente viel het op dat buurtbewoners elkaar steeds meer gingen opzoeken via sociale media. Op talrijke Facebook-pagina’s deelden buurtbewoners hun ervaringen, talrijke what’s app-groepjes tussen buurtbewoners zagen het levenslicht en mensen gingen meer in gesprek met hun buren. Deze vorm van sociale controle bewijst steeds meer zijn nut. Het gaf bewoners ook een veiliger gevoel wanneer ze niet aanwezig waren. In woonwijken waar een vorm van buurtinformatienetwerk werd opgestart, zag men ook duidelijk dat er een grotere solidariteit en samenhorigheidsgevoel ontstond.

N-VA Nieuwerkerken is voorstander om deze beweging verder te blijven aanmoedigen, maar pleit er wel voor om vanuit het gemeentebestuur en de lokale politie burgers duidelijk te informeren hoe ze een eigen buurtinformatienetwerk kunnen opstarten of hoe ze de bestaande succesvolle initiatieven via sociale media verder kunnen uitbouwen. “Sociale media kent zijn voordelen, maar ook zijn nadelen en gevaren. Het is belangrijk dat we burgers juist kunnen informeren over wat ze best wel en niet doen.”, geeft het N-VA-bestuur aan. Op deze manier kunnen deze lokale netwerkjes nauwer opgevolgd worden en hebben deze initiatieven meer kans op slagen.