N-VA Nieuwerkerken lanceert voorstel rond peter- en meterschap van graven

Op 18 oktober 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit & Openbare Werken, Welzijn en sociale zaken

Wie door de kerkhoven van onze verschillende deelgemeenten wandelt, merkt al gauw dat er een enorme rijkdom aan oude graven te vinden valt. Een anekdote, een bekend gezicht, een priester, een medestichter van een vereniging, iemand van adel, een belangrijke boer of schepen. Wie geboren en getogen is in Nieuwerkerken, kent wel iemand die een opmerkelijke rol in onze verschillende deelgemeentes heeft gespeeld en die op één van onze kerkhoven zijn of haar laatste rustplaats heeft gevonden. N-VA-bestuurslid Jeroen Achten komt nu met een voorstel om al deze graven te beschermen.

Graven met een uniek verhaal

N-VA Nieuwerkerken is ervan overtuigd dat veel graven op de kerkhoven in onze verschillende deelgemeenten een cultuur-historisch belangrijke waarde hebben. “Het gaat hier vaak over mensen die een belangrijke rol hebben gespeeld in de geschiedenis van onze gemeente, een uniek verhaal hebben of een grafsteen hebben die een unieke vormgeving heeft,” merkt bestuurslid Jeroen Achten op. “

Helaas zien we dat veel van deze oude graven er onderkomen, er verlaten bijliggen. Van veel graven is de concessie helaas verlopen of dreigt de concessie ervan te verlopen. In veel gevallen zijn er ook geen familieleden meer te vinden die het onderhoud van het graf op zich willen nemen of die de concessie verder wensen te verlengen. Helaas dreigen veel waardevolle graven op deze manier verloren te gaan. “We merken dat er in het verleden al heel wat graven op deze manier zijn verdwenen, betreurt bestuurslid Jeroen Achten.”

Word engelbewaarder

N-VA Nieuwerkerken lanceert daarom het voorstel om een project op te starten rond peter- of meterschap van graven met een cultuur-historische waarde. Nieuwerkerkenaren die zich aanmelden voor een peter- of meterschap van een graf, nemen voor een bepaalde of onbepaalde tijd het onderhoud van één of meerdere graven op zich. Verenigingen of individuele Nieuwerkerkenaren die hierop intekenen, krijgen een persoonlijke vermelding op of naast het graf als ‘engelbewaarder’.

“Dankzij een peter- of meterschap kunnen we ervoor zorgen dat het graf van overledenen met een rijk verhaal in de toekomst deel blijft uitmaken van ons cultureel erfgoed,” geeft bestuurslid Jeroen Achten aan. “Net zoals de waardevolle graven van onze oud-strijders, zijn er nog talrijke mannen en vrouwen die mee de identiteit hebben bepaald van onze gemeente. Hun graf vertelt een belangrijk verhaal of een les die we aan onze kinderen en toekomstige Nieuwerkerkenaren willen meegeven.”