N-VA vraagt harde aanpak van sluikstorten

Op 14 februari 2017, over deze onderwerpen: Politie & Veiligheid

N-VA vraagt om de bestrijding van sluikstorten in Nieuwerkerken verder op te voeren. Ondanks de sensibiliseringscampagne van het gemeentebestuur blijft het sluikstorten gewoon doorgaan. “Voor de Nieuwerkenaar is rondslingerend afval ondertussen een doorn in het oog geworden,” geeft bestuurslid Heidi Vanaken aan. “We moeten een stap verder durven zetten en de mogelijkheid onderzoeken om verborgen mobiele camera’s te plaatsen op gevoelige locaties om hardleerse vervuilers te identificeren.”

Sluikstorten blijft ernstig probleem

Het is de Nieuwerkerkenaar vorig jaar niet ontgaan dat sommige wegen in onze gemeente regelmatig ontsierd werden door zwerfvuil. Meestal ging het over blikjes, flesjes, restafval en plastic zakken, maar al te vaak lagen ook volledige vuilzakken langs de weg. Het huidige gemeentebestuur maakte in het afgelopen jaar via borden langs de weg duidelijk dat sluikstorten ontoelaatbaar is. Tevergeefs, want ondanks deze informatiecampagne en de blijvende inspanningen van onze gemeentelijke diensten om bermen en grachten proper te houden, blijft het vervuilen ook in 2017 gewoon doorgaan.

Sensibiliseren en sanctioneren

N-VA Nieuwerkerken vraagt nu om een stap verder te gaan om dit asociaal gedrag aan te pakken. Een goed uitgebouwd actieplan tegen zwerfvuil bestaat naast informatiecampagnes om inwoners en passanten te sensibiliseren, ook uit acties om overtreders op te sporen en zwaarder te sanctioneren. “We moeten de mogelijkheid overwegen om verborgen mobiele camera’s te plaatsen op locaties waar sluikstorten een hardnekkig probleem is, geeft bestuurslid Heidi Vanaken aan.” Deze mobiele camera’s moeten de pakkans van hardleerse overtreders aanzienlijk verhogen. “Laat ons verder ook aan sluikstorten zware GAS-boetes toekennen en de bedragen duidelijk communiceren aan de bevolking.” Voorbeelden uit andere gemeenten bewijzen dat een dergelijke aanpak zijn vruchten afwerpt.

Digitale applicatie

Vorig jaar stelde N-VA ook voor om een meldingsapplicatie voor smartphones te ontwikkelen waarbij de burger eenvoudig overlast, suggesties en vragen kan overmaken  aan de gemeentediensten. “Door deze meldingsapp op te nemen in het beleid tegen sluikstorten, kunnen we ook gemakkelijk de gevoelige locaties beter in kaart brengen en analyseren”, besluit bestuurslid Heidi Vanaken.