Onvoldoende speelruimte nog steeds pijnpunt

Op 23 juni 2017

Elk jaar organiseert de Vlaamse Overheid in samenwerking met diverse jongerenzenders de jaarlijkse ‘Buitenspeeldag’. Dit initiatief heeft als doel om het belang van buitenspelen voor kinderen en jongeren in de eigen buurt meer in de verf te zetten. “Niet alleen is buitenspelen de ideale manier voor kinderen om te ontsnappen van de  dagelijkste stress en drukte, het heeft ook een positief effect op de  lichamelijke gezondheid en de motorische ontwikkeling van het kind,” benadrukt N-VA-bestuurslid Heidi Vanaken.

N-VA Nieuwerkerken luidde in 2014 reeds de alarmbel over onvoldoende speelruimte in het centrum van deelgemeente Nieuwerkerken naar aanleiding van de vele jonge gezinnen die in de laatste jaren een huis gekocht of gehuurd hebben in de kern van onze gemeente. Nadat het oude ‘speelpleintje’ aan de Tijlozenstraat moest plaatsmaken voor extra wooneenheden, blijft er voor de kinderen in het centrum nauwelijks nog een stukje groen over om te spelen of om elkaar te ontmoeten.

Toen de N-VA destijds in een schriftelijk schrijven aan het gemeentebestuur zijn ongerustheid uitte over de situatie, reageerde de CD&V/GBL-meerderheid nogal oneerbiedig dat ouders en kinderen zich maar moesten begeven naar locaties in de omliggende gemeenten en steden om buiten te spelen.

Sinds 2014 is er nog maar weinig veranderd aan de huidige situatie. De CD&V/GBL-meerderheid kondigde enkele jaren geleden in de gemeenteraad aan dat het aan bewoners de mogelijkheid zou bieden om  ‘speelstraten’ te organiseren, waarbij straten of delen ervan voor korte tijd zouden afgezet worden zodat kinderen er kunnen spelen. Na drie jaar blijkt dat slechts een handvol speelstraten hebben plaatsgevonden. Een structurele oplossing blijft nog altijd uit.

N-VA blijft daarom pleiten voor voldoende speelruimte voor kinderen in het centrum van onze gemeente, zeker nu dat steeds meer jonge gezinnen zich vestigen in het centrum van onze gemeente.