Een aanpak van armoede met visie

Op 10 december 2014, over deze onderwerpen: Welzijn en sociale zaken

N-VA Nieuwerkerken is zeer tevreden met de inspanningen van het OCMW-bestuur en alle vrijwilligers bij de oprichting van een ‘overlegplatform tegen lokale armoede’ in Nieuwerkerken . “Dankzij een dergelijk platform kunnen we samen armoede structureel aanpakken,” reageert voorzitter Marie-Rose Schops.

Volgens het ‘Steunpunt tot bestrijding van armoede’ geeft maar liefst 20,8% van de Belgen aan dat ze het moeilijk tot zeer moeilijk hebben om rond te komen. 250.000 Vlamingen leven juist op of onder de armoedegrens. Vooral de vaststelling dat 1 op 10 kinderen in een kansarm gezin wordt geboren, houdt iedereen sterk in beroering. Om deze reden steunt de N-VA de oprichting van een lokaal armoedeplatform in Nieuwerkerken. In een lokaal armoedeplatform draait namelijk alles rond elkaar verenigen tegen armoede. Lokale spelers en organisaties, zoals cultuurverenigingen, jeugdorganisaties, scholen, sportclubs, artsen, kinderopvang, OCMW, enz. komen dagelijks in contact met één of meerdere vormen  van armoede. In een lokaal overlegplatform wisselen al deze betrokkenen samen kennis, adviezen of ideeën uit. Het overlegplatform zal in verschillende werkgroepen samenkomen waarin telkens andere actoren uit onze gemeente vertegenwoordigd zijn. Op deze manier kan men gerichte initiatieven uitwerken voor verschillende doelgroepen en vormen van armoede.

In een schriftelijk antwoord geeft schepen Bart Germeys aan dat hij op deze manier “een aanzet wil geven om vanuit de verschillende invalshoeken van onze maatschappij initiatieven te nemen om lokale armoede tegen te gaan.” Een goede visie die wij ondersteunen.