Fusiekoorts in Limburg

Op 8 april 2017

De fusiekoorts hangt duidelijk boven Limburg. Meeuwen-Gruitrode, Opglabbeek, Alken, Neerpelt, Overpelt, Leopoldsburg,… Het lijstje met kleinere Limburgse gemeenten die via de krant toenadering zoeken tot buurgemeenten voor een fusie wordt elke dag langer. In een recente gemeenteraad in Nieuwerkerken speelden ook sommige leden van de meerderheid open kaart door te verklaren dat de idee van een fusie voor hen geen taboe is. Een CD&V-schepen deelde in de gemeenteraad zelfs openlijk mee dat hij droomde van een fusie met Alken of Herk-de-Stad. Verder dan woorden en dromen is het voorlopig nog niet gekomen. Toch hangt de fusiekoorts ook onvermijdelijk boven onze gemeente. Vlaams minister Homans beloofde namelijk een schuldovername van 500 euro per inwoner als gemeenten zich nog voor het einde van het jaar aanmelden voor een fusie. Voor Nieuwerkerken zou dat al snel een bedrag van 3,4 miljoen aan schuldovername door de Vlaamse Regering betekenen.

De vorige fusieronde van de jaren 70 van de vorige eeuw heeft aangetoond dat veel fusies tot stand zijn gekomen door politieke akkoorden en strategische overwegingen van toenmalige burgemeesters. N-VA Nieuwerkerken is heel duidelijk: een fusie kan enkel als de Nieuwerkerkenaar erop vooruit gaat. De voorwaarden zijn duidelijk: een kwaliteitsvolle dienstverlening voor alle Nieuwerkerkense gezinnen, doordachte investeringen in infrastructuur in al onze vier deelgemeenten, een duurzame visie op onze gemeentelijke landbouw en respect voor ons landelijk karakter, dienstverlening kort bij huis voor inwoners die minder mobiel zijn, kwaliteitsvolle faciliteiten voor kinderopvang en onderwijs die afgestemd zijn op de bevolkingsgroei, blijvende investeringen in onze culturele, sportieve en jeugdverenigingen, enz. Het zijn slechts enkele voorwaarden die voor N-VA Nieuwerkerken een breekpunt vormen alvorens in een fusie te stappen. Een fusie in dienst van de mensen, in functie van de toekomst van onze kinderen, maar geen fusie om te fusioneren en al zeker niet in dienst van het politiek systeem.