Meer groene speelruimte nodig

Op 20 augustus 2014, over deze onderwerpen: Jeugd

N-VA Nieuwerkerken is niet te spreken over het tekort aan groene speelruimte in het centrum van Nieuwerkerken. Enkele jaren geleden besliste de meerderheidspartijen al om het ‘Speelpleintje’ aan de Tijlozenstraat op te doeken om er woningen in de plaats te zetten. “Wij delen de bezorgdheid van de jonge gezinnen uit de buurt. Zij stellen zich de vraag waar ze nu nog een stukje groen kunnen vinden om hun kinderen te laten spelen”, reageert voorzitter Marie-Rose Schops.

Als gevolg van deze beslissing hebben kinderen, ouders en grootouders uit het centrum van Nieuwerkerken geen stukje groen meer in hun buurt om aan de dagelijkse drukte te ontsnappen. In een schriftelijke vraag ondervroeg voorzitter Schops de bevoegde schepen over de vraag van de burger voor meer groene ruimte in het centrum en de verdwijning van het Speelpeintje.

Meerderheid negeert probleem

In het antwoord schoof de meerderheid de verantwoordelijkheid voor het voorzien van voldoende speelruimte door naar de buurgemeenten met het argument “dat we op enkele kilometers van Nieuwenhoven en het Speelhof zitten”. Verder beargumenteerde de meerderheid dat “er voldoende sport- en jeugdverenigingen

zijn in Nieuwerkerken”. Met andere woorden: onze kinderen zijn verplicht om zich aan te sluiten bij een vereniging om nog buiten te kunnen spelen. De N-VA is niet akkoord met deze houding en vreest voor de gevolgen op het gebied