N-VA Nieuwerkerken zet dierenwelzijn op de politieke agenda

Op 9 oktober 2016

N-VA Nieuwerkerken pleit voor een actieplan om het welzijn van dieren in onze gemeente te versterken.

Dieren hebben een volwaardige plaats in onze gemeente

Nieuwerkerken kan als plattelandsgemeente rekenen op een grote variatie aan verschillende soorten dieren. Of het nu de trouwe viervoeters zijn die in veel van onze huisgezinnen aanwezig zijn, de dieren die in onze rijke landbouwsector worden ingezet of soorten die in het wild overleven in onze diverse natuur. Dieren hebben als medebewoners van onze gemeente een belangrijke plaats en verdienen daarom ook voldoende aandacht.

Een actieplan rond dierenwelzijn

N-VA Nieuwerkerken pleit daarom voor een ‘actieplan dierenwelzijn’ waarin maatregelen worden opgenomen om de positie van dieren in onze gemeente te beschermen en te versterken. “Op deze manier kunnen we het welzijn van dieren prominent op de agenda plaatsen en beschermende maatregelen actief evalueren op hun doeltreffendheid, geeft N-VA bestuurslid Jeroen Achten aan.”

Een beleid rond dierenwelzijn kan volgens bestuurslid Jeroen Achten heel wat mogelijke actiepunten inhouden: “Denk maar aan een beleid rond zwerfkatten, het voorzien van voldoende vuilbakjes langs wandelpaden voor wandelaars met honden, de afbakening van uitloopweides voor honden, een actieprogramma rond bijen, beschermende maatregelen voor bedreigde diersoorten, de inrichting van een rouwplek voor overleden dieren, enz.”

Ook de burger zelf moet worden betrokken

Via de uitwerking van een goed onderbouwd beleid rond dierenwelzijn hoopt N-VA Nieuwerkerken om ook de inwoners van onze gemeente sterk te betrekken. Via een sterk beleid kunnen we het bewustzijn van onze inwoners rond dierenwelzijn actief stimuleren en aanscherpen. “Vanuit de politiek geven we alvast het goede voorbeeld door als N-VA dierenwelzijn agenda actief op de politieke agenda te plaatsen met concrete voorstellen, concludeert bestuurslid Jeroen Achten.”