N-VA ongerust over capaciteit vakantieopvang

Op 28 februari 2017, over deze onderwerpen: Jeugd

Ouders met jonge kinderen melden steeds meer problemen omwille van plaatsgebrek in de vakantieopvang voor kinderen. N-VA Nieuwerkerken vraagt daarom een evaluatie van de huidige opvangcapaciteit in ‘Het Bieke’ tijdens de schoolvakanties en een onderzoek naar de mogelijkheid tot uitbreiding van de activiteiten van speelpleinwerking ‘Vergeet mij Nietje’ in de zomer.

Tijdens de vakantieperiodes voorziet onze gemeente sinds oudsher de mogelijkheid voor ouders om hun kinderen overdag naar de gemeentelijke opvang te brengen. Deze opvang wordt georganiseerd op één locatie, nl. in het gebouw van Ontmoetingscentrum ‘De Brug’ onder de naam ‘Het Bieke’. Verder is er ook nog de speelpleinwerking ‘Vergeet mij Nietje’ die tijdens de zomervakantie activiteiten organiseert voor 6 tot 14-jarigen in namiddagen.

Vrees voor toekomstig plaatstekort

De bevolkingstoename in de afgelopen jaren heeft ertoe geleid dat de draagkracht van de opvang in onze gemeente op de proef worden gesteld. Zo maken ouders zich steeds meer zorgen over de capaciteit van de opvang in Het Bieke tijdens de vakantieperiodes en melden ze dat het aanbod op piekmomenten steeds moeilijker aan de grote vraag van ouders kan voldoen. Ouders stellen zich bovendien ook de vraag of de activiteiten van speelpleinwerking ‘Vergeet mij Nietje’ niet beter kan afgestemd worden op de arbeidssituatie van veel werkende ouders. Op dit moment kunnen kinderen tussen 6 en 14 jaar enkel in de namiddag terecht, terwijl veel ouders een volledige dag aan het werk zijn.

Evaluatie van de huidige en toekomstige capaciteit

Het is de taak van het gemeentebestuur om correct te anticiperen op de opvangnoden van vandaag en de noden als gevolg van de bevolkingstoename correct in kaart te brengen. N-VA Nieuwerkerken stelt dan ook voor om een onderzoek te voeren naar de haalbaarheid om de speelpleinwerking tijdens de zomervakantie uit te breiden naar de voormiddagen. “Op deze manier ontlast je ook meteen de vakantieopvang van ‘Het Bieke’ tijdens de zomermaanden en houd je meer rekening met de opvangnoden die werkende ouders vandaag hebben.” Verder vraagt de N-VA een onderzoek naar de draagkracht van de vakantieopvang in ‘Het Bieke’ en een goed uitgebouwde visie op de noden van gezinnen naar aanleiding van de bevolkingstoename.