N-VA pleit voor een actieplan rond lokale economie

Op 25 januari 2016, over deze onderwerpen: Lokale economie

In de laatste vijftien jaar waren er nog nooit zo weinig zelfstandigen in Nieuwerkerken als in het afgelopen jaar. Terwijl er in het jaar 2000 nog 332 zelfstandigen in onze gemeente gevestigd waren, was dat cijfer in 2014 al gezakt tot 290. N-VA Nieuwerkerken pleit voor een nieuwe economische dynamiek in onze gemeente via een actieplan voor de lokale economie.

De activiteiten van lokale ondernemingen en zelfstandigheden vormen de ruggengraat van de welvaart in onze gemeente.
Hoewel Nieuwerkerken in de nabijheid van grote economische centra in Sint-Truiden en Hasselt ligt, heeft het door zijn ligging heel wat te bieden aan lokale ondernemingen en zelfstandigen.

Hoe kunnen we ondernemerschap in Nieuwerkerken promoten?

N-VA Nieuwerkerken streeft er dan ook naar om de lokale middenstand en het winkelbeleid aan te zwengelen. We baseren ons hierbij op de volgende uitgangspunten:

• De gemeente moet een bedrijfsvriendelijk klimaat scheppen zowel wat administratie, fiscaliteit en ruimtelijke ordening betreft.
  • De beslissingen die invloed hebben op de lokale handel moeten gebeuren in samenspraak met de lokale kmo’s, de handelaars, de landbouwers en de organisaties die hen vertegenwoordigen.
  • De gemeente moet haar verantwoordelijkheid nemen op het vlak van mobiliteit en veiligheid.
  • De gemeente zet een begeleidingstraject op voor startende ondernemingen. Dat gaat van opstartbegeleiding en vergunningen over de zoektocht naar geschikte panden tot verwijzingen naar subsidies van lokale of hogere overheden.
  • De gemeente brengt de leegstand in kaart en bekijkt actief welke panden aangeboden kunnen worden aan lokale zelfstandigen.
  • De gemeente stimuleert netwerkmomenten, lokale samenwerkingsverbanden en zorgt voor een gemakkelijke toegang tot nuttige informatie voor ondernemingen.