Naar een moderne digitale dienstverlening

Op 12 januari 2016, over deze onderwerpen: Efficiënt bestuur en digitalisering

Nieuwerkerken loopt sterk achter op vlak van digitale dienstverlening voor de burgers. Dat blijkt uit een studie van het studiebureau ‘rca-group’. N-VA Nieuwerkerken vindt dat het tijd wordt voor een moderne dienstverlening die rekening houdt met de behoeften van de burger. Veel Nieuwerkerkenaren zoeken online naar informatie, maar blijven nog vaak op hun honger zitten.

Een trieste drie op zes. Dat waren de schamele punten die het studiebureau aan de gemeente Nieuwerkerken gaf voor zijn digitale dienstverlening. De score, van nul tot zes, is gebaseerd op het al dan niet hebben van: een website, een responsive website (voor smartphones), digitale nieuwsbrieven, een Facebookpagina, een Twitterprofiel en social webcare (dialoog met de burger).

Meer dialoog met de burger nodig

De gemeente bezit op dit moment wel een website, een digitale nieuwsbrief en een Facebookpagina, maar ontbreekt op dit moment de andere drie communicatiekanalen. De gemeente heeft vandaag geen Twitterkanaal en een website voor smartphones. Vooral het ontbreken aan ‘social webcare’ is een minpunt. Dat betekent dat de gemeente wel aankondigingen doet via Facebook, maar niet in dialoog gaat of reageert op de bekommernissen van burgers. Volgens het studiebureau heeft eenzijdig communiceren vanuit een socialemediakanaal daarom geen enkele zin. Dat kan evengoed vanaf de website.

Digitalisering kan kosten besparen

“Deze cijfers zijn geen verrassing voor ons”, reageert N-VA-voorzitter Marie-Rose Schops. “De gemeente Nieuwerkerken bezit op dit moment een website waarop een kat haar jongen niet kan terugvinden. De informatie is vaak niet meer up-to-date en zit onoverzichtelijk verstopt op tientallen pagina’s. Bovendien zijn de digitale mogelijkheden nog erg beperkt. Op dit moment zijn we nog te afhankelijk van de openingsuren van het gemeentehuis om documenten te ontvangen of om geholpen te worden met onze vragen.” Nochtans is een kwaliteitsvolle digitale dienstverlening niet enkel voordelig voor onze burgers, het bespaart onze gemeente ook heel wat kosten. De gemeente communiceert op dit moment nog erg veel via post. Briefpapier, enveloppen, postzegels, inktpatronen, enz. zorgen iedere maand voor een torenhoge factuur. Terwijl een groot deel van de bevolking eigenlijk snel en efficiënt digitaal geholpen kan worden. Uiteraard moet er een aanbod via de post beschikbaar blijven voor burgers die geen toegang hebben tot het internet. N-VA Nieuwerkerken roept daarom op tot een moderne digitale dienstverlening die afgestemd is op de noden van de burgers, en niet op de noden van het gemeentebestuur zelf.