Nieuwe studie tikt digitaal beleid van gemeentebestuur op de vingers

Op 28 september 2016, over deze onderwerpen: Efficiënt bestuur en digitalisering

34 op 100. Dat is de trieste score die een nieuwe studie geeft aan Nieuwerkerken voor zijn beleid rond ICT-beleid, digitale dienstverlening voor de burger en de digitale verwerking van gegevens. Voor N-VA Nieuwerkerken is de maat vol: “we vinden dat het dringend tijd wordt voor een moderne en veilige digitale dienstverlening die rekening houdt met de behoeften van de burger,” merkt bestuurslid An Dehaese op.

In een gezamenlijke studie (de I-monitor) van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en V-ICT-O gingen onderzoekers aan de hand van een gericht aantal onderzoeksvragen op onderzoek naar wat zij noemen de ‘digitale maturiteit’ van alle Vlaamse gemeenten. De bedoeling van het onderzoek was om in kaart te brengen hoe gemeenten omgaan met digitale technologie, hoe het staat met de digitale dienstverlening voor de burgers en of digitale gegevens juist en veilig worden verwerkt en behandeld.

Digitale dienstverlening voor burger moet beter

Een belangrijke conclusie van de studie is dat Nieuwerkerken onvoldoende scoort op de mate waarin burgers digitaal geholpen worden. Op dit moment zijn we nog te afhankelijk van de openingsuren van het gemeentehuis om documenten te ontvangen of om geholpen te worden met onze vragen. Onze gemeente scoort ‘op de digitale volwassenheid van producten en diensten’ dan ook maar 20%. De slechte score is voor N-VA Nieuwerkerken een bevestiging van wat ze al wist. N-VA Nieuwerkerken bracht dit probleem bovendien reed aan in haar huis-aan-huisblaadje van januari 2016. Toen besprak voorzitter Marie-Rose Schops een analyse van het studiebureau ‘rca-group’. Uit deze studie bleek al dat onze gemeentelijke internetpagina slechts 5,5 op 10 scoort. In tijden waarin online communicatiemiddelen steeds meer aan belang winnen en waarin de burger steeds meer belang hecht aan digitale toegang tot gemeentelijke diensten, zijn deze studies ronduit een blamage voor het bestuur.

Snoeiharde kritiek voor het beleid

Vooral de vaststelling van de studie dat onze gemeente nauwelijks belang hecht aan een moderne en veilige digitale dienstverlening, is ronduit droevig. Volgens de I-monitor is er in onze gemeente geen IT-beleidsplan, komt digitalisering niet aan bod binnen het managementteam en gebeurt er zelden een digitale impactanalyse bij beslissingen. “Dit resultaat getuigt van een totale desinteresse van het beleid in een moderne en digitale klantvriendelijkheid”, vindt het N-VA-bestuur.

Werk aan de winkel: naar een moderne digitale en transparante dienstverlening

Ondanks deze slechte score, gelooft N-VA Nieuwerkerken dat onze gemeente beter moet en kan, vindt ook bestuurslid An Dehaese: “het tijd wordt voor een moderne, toegankelijke en digitale dienstverlening die rekening houdt met de behoeften van de burger en die transparantie voor de burger vooropstelt.