Nieuwerkerken krijgt slechte punten voor transparantie

Op 2 oktober 2016, over deze onderwerpen: Efficiënt bestuur en digitalisering

Met 0 op 10 voor openbaarheid behoort Nieuwerkerken tot de slechtste leerlingen van de klas

De gemeente Nieuwerkerken scoort bijzonder slecht op de openbaarheid van zijn beleid en de transparantie van gemeentelijke documenten. Dat blijkt uit de gemeentetest die het Nieuwsblad heeft uitgevoerd bij 308 Vlaamse gemeenten. Voor N-VA bestuurslid Nathalie Walmagh is dit resultaat geen verrassing: “het is voor ons al langer duidelijk dat onze gemeente dringend nood heeft aan een transparanter beleid, meer openbaarheid rond besluitvorming en een nauwere betrokkenheid van de burger.”

De gemeentetest van het Nieuwsblad

Een jaar lang trokken journalisten van het Nieuwsblad erop uit om de 308 Vlaamse gemeentes door te lichten op verschillende vlakken: van openbaarheid van bestuur, tot de bereikbaarheid van de burgemeester, de telefonische bereikbaarheid van het gemeentehuis en de gebruiksvriendelijkheid van de website.

Eerst het goede nieuws

Als het goed is, mag het ook worden gezegd: in onze gemeente wordt je heel snel telefonisch geholpen met problemen en ook onze burgemeester is goed bereikbaar. De gemeentetest van het Nieuwsblad gaf onze gemeente voor deze twee criteria dan ook respectievelijk een 9 en een 8 op tien. Proficiat!

Schaamrood op de wangen: 0 op 10 voor transparantie

Het goede nieuws wordt helaas overschaduwd door het slechte nieuws. Nieuwerkerken scoort bijzonder slecht op de openbaarheid en toegang tot gemeentelijke documenten. Het Nieuwsblad zocht een antwoord op de vraag: “Hoe geheim zijn de openbare documenten in jouw gemeente?” Deze vraag leverde onze gemeente het dieprode resultaat van 0 op 10 op. In vergelijking met andere gemeentes zijn gemeentelijke documenten die burgers kunnen opvragen ook zeer prijzig: Nieuwerkerken scoort hierop slechts 5 op 10. Schaamrood op de wangen voor de huidige bestuurscoalitie van Nieuwerkerken.

“Nieuwerkerken eindigt met een gemiddelde score van 5,8 op 10 op een droevige plaats 244 in de kelder van het gemeentelijk klassement.”

Tijd voor een transparant beleid

N-VA-bestuurslid Nathalie Walmagh vindt dat het tijd wordt voor een open en transparant beleid rond gemeentelijke beslissingen en documenten. Zoals N-VA Nieuwerkerken in zijn vorige editie van het huis-aan-huisblad reeds voorstelde, wordt het tijd voor een werkgroep burgerparticipatie. In deze werkgroep kan worden bekeken hoe het beleid korter bij de burger kan worden gevoerd, hoe we de toegang tot gemeentelijke documenten kunnen vergemakkelijken en hoe beslissingen transparanter en in nauwer overleg met de Nieuwerkerkenaar kunnen worden genomen.