Nieuwerkerken wordt verder uitgekleed

Op 29 januari 2021

“Wat je zelf doet, doe je beter.” Het is alleszins niet de leuze van ons gemeentebestuur. Na de overdracht van de gemeentelijke dienst voor warme maaltijden in privéhanden, volgt ook de gemeentelijke buitenschoolse opvang Het Bieke dezelfde weg. De privatiseringstsunami in onze gemeente is niet meer te stoppen.

Wat is er aan de hand?

Het gemeentebestuur stelt vast dat een aantal gemeentelijke diensten meer kosten dan ze opbrengen. Om de rekeningen te doen kloppen, moet de gemeente geld bijleggen. Dit geldt zo voor de buitenschoolse opvang: Het Bieke draait al jaren verlies met een loonkost van om en bij 450.000 euro en een tekort van ongeveer 238.000 euro. Dat is niet min. Bovendien wordt het steeds moeilijker om te voldoen aan de hoge kwaliteitsvereisten, zoals bij de dienst Warme Maaltijden voor senioren en gehandicapten. Nochtans is kwaliteit in het algemeen nooit een probleem geweest. Het gemeentebestuur redeneert wel dat ‘het huidige personeel niet in staat is om dezelfde kwaliteit in de toekomst te garanderen’. Dat getuigt van weinig vertrouwen.

Bezorgdheid over het personeel

N-VA Nieuwerkerken is voor het idee dat alle gemeentelijke diensten op de meest efficiënte wijze worden georganiseerd. De dienstverlening voor de burger en de betaalbaarheid ervan zijn nu eenmaal cruciale factoren om een project in stand te kunnen houden. We hebben wel een probleem met de manier waarop het personeel wordt behandeld. Om deze reden heeft N-VA-gemeenteraadslid Marie-Rose Schops tegengestemd in de gemeenteraadszittingen wanneer deze punten aan bod kwamen. Het ‘personeel van de warme maaltijden’ wordt aan haar lot overgelaten. Voor het personeel van het Bieke is er beter gezorgd. Deze zullen mee overgaan naar de VZW Ferm, de organisatie die voortaan de buitenschoolse opvang zal organiseren.