Red de mantelzorg in Nieuwerkerken

Op 7 september 2014, over deze onderwerpen: Welzijn en sociale zaken

N-VA Nieuwerkerken is niet te spreken over de beslissing van het gemeentebestuur om de premie voor mantelzorg af te schaffen. “Een slag in het gezicht van alle vrijwilligers die zich iedere dag onvoorwaardelijk inzetten,” reageert N-VA voorzitter Marie-Rose Schops.

N-VA laat niemand achter , senioren, chronisch zieken, gehandicapten en hulpbehoevenden maken integraal deel uit van onze samenleving. In Nieuwerkerken worden deze mensen vaak thuis verzorgd door familieleden, vrienden, buren en vrijwilligers. Deze vorm van zorg noemt men ook wel ‘mantelzorg’. Deze mensen zijn vaak zélf vragende partij om thuis te blijven in plaats van naar een zorginstelling te gaan. Hier genieten ze van een rijke en veilige zorg in hun vertrouwde thuisomgeving. Mantelzorg zal in de toekomst nog belangrijker worden, want door de vergrijzing dreigen zorgcentra en rusthuizen onbetaalbaar te worden.

Tot voor kort kregen de vrijwilligers of ‘mantelzorgers’ voor senioren in Nieuwerkerken een premie voor hun inspanningen. Voor veel mantelzorgers was deze financiële steun noodzakelijk om de zorg te dragen, op zowel financieel als materieel vlak. De N-VA was dan ook zeer teleurgesteld en niet te spreken bij de beslissing van het gemeentebestuur om deze premie af te schaffen. Besparen op deze post is bijzonder ondoordacht. In de plaats van een premie geeft men voortaan een cheque van €200 voor diensten en/of restaurantbezoek. Een compensatie die ruim onvoldoende is als alternatief voor de vroegere premie maar hoe dan ook een beslissing die bovendien heel wat mantelzorgers financieel in de problemen kan brengen.

De N-VA vraagt aan het gemeentebestuur om zelfstandig wonen, “in-huis-verzorging” en alternatieve woonvormen financieel en/of fiscaal te blijven aanmoedigen.