Respect voor onze overledenen

Op 9 juli 2014, over deze onderwerpen: Mobiliteit & Openbare Werken

Kerkhofbezoekers en familieleden van overledenen op het kerkhof in Nieuwerkerken-centrum klagen terecht over het droevige fenomeen waarbij grafkelders van dierbaren volledig onder water staan. N-VA Nieuwerkerken deelt de verontwaardiging en roept op tot respect.

Grafkelders lopen onder water

Het is jammer genoeg een gebruikelijk fenomeen dat een grafkelder enkele dagen voor de begrafenis volledig moet worden leeggepompt om het klaar te maken voor gebruik. Getuigen geven aan dat kisten van overleden familieleden zelfs op het water drijven wanneer de grafkelder wordt opengemaakt om er een persoon bij te plaatsen. De dramatische toestand van ons kerkhof leidt tot verzakkingen van talrijke graven en geurhinder door het onhygiënisch water dat wordt weggepompt.

Meerderheid: “U moet maar cremeren”

Tijdens de gemeenteraad van september stelde een N-VA-lid een publieksvraag over deze kwestie aan de meerderheid. Het gemeentebestuur verklaarde financieel niet in staat te zijn om het probleem aan te pakken. De bevoegde schepen gaf aan dat “de Nieuwerkerkenaar zich maar moet laten cremeren in plaats van te laten begraven”. De N-VA betreurt deze uitspraak en roept op tot meer