Stop de betonhonger

Op 17 april 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit & Openbare Werken

Wat typeert onze gemeente? Als je dat aan de inwoners van onze vier deelgemeenten vraagt, dan hoor je de typische zaken waarvan we allemaal houden: de kleinschaligheid, de nabijheid, de rust, de mensen, de mooie boomgaarden, de mooie wandelpaden en uiteraard het door ons zo geliefde ‘groen’. Onze slogan is niet voor niets ‘Natuurlijk Nieuwerkerken’. Die groene identiteit waarop we zo er zijn, staat echter ernstig onder druk.

De appartementsblokken schieten in ons centrum al verschillende jaren na elkaar als paddenstoelen uit de grond, met een kakafonie aan verschillende stijlen en kleuren. Toegegeven, alle verandering is moeilijk en over smaken kan je moeilijk discussiëren, maar je kan onmogelijk nog stellen dat het huidige centrum het karakter van de groene wijken en de buitengebieden van onze gemeente nog symboliseert, het mooie speeltuintje en het potentieel van de site rond de sporthal ten spijt.

Grijs en grauw gemeenteplein
Heel wat inwoners geven ons aan dat ze hun gemeente niet meer herkennen als ze door de Kerkstraat rijden. N-VA Nieuwerkerken kan hen geen ongelijk geven. Het gemeentebestuur zit met betonhonger en het is onduidelijk wanneer deze eindelijk gestild zal zijn. Na de aanleg van het grijze en grauwe gemeenteplein dachten we met z’n allen dat het wel welletjes geweest was. Niet dus, de aanleg van het plein betekende net het startschot voor een complete betonnering van ons centrum in alle richtingen. ‘De korte pijn’, moet het gemeentebestuur gedacht hebben.

Steeds meer beton voor de deur
Bijzonder ironisch aan dit verhaal is dat projectontwikkelaars en makelaars aan hun potentiële klanten een oase van groen beloven in het landelijke Nieuwerkerken terwijl de huidige bewoners van onze gemeente net het tegenovergestelde krijgen: steeds meer beton voor hun deur. De mooie plaatjes en tekeningen van ontwikkelaars waarin appartementen omringd worden met het talrijke groen, komen nauwelijks overeen met de huidige realiteit. Dat is een bijzonder spijtige zaak voor iedereen die onze gemeente lief is. Daarom, beste gemeentebestuur: wanneer is het voor jullie genoeg? Hoeveel beton en extra inwoners kan onze gemeente en al haar faciliteiten (onderwijs, kinderopvang, enzovoort) volgens jullie nog aan? Wat zullen jullie doen om het natuurlijke karakter van onze gemeente te bewaren?