Transparantie gevraagd in dossier postgebouw

Op 10 januari 2021

Geen kinderdagverblijf, maar wel een fietsenwinkel. Dat is de nieuwe bestemming van het linker gedeelte van het gebouw van Bpost. Opmerkelijk, want er ging aanvankelijk toch een bestemming van openbaar nut komen? Hoe zit de vork in de steel?

Een korte geschiedenis: een tijdje geleden stond een gedeelte van het gebouw waarin nu Bpost gevestigd is te koop. Het gemeentebestuur stelde strenge eisen: het gebouw kon geen commerciële invulling krijgen en moest omwille van het hopeloos verouderde ‘Bijzonder Plan van Aanleg’ (het BPA) een bestemming van ‘openbaar nut’ krijgen. Men sprak over de mogelijkheid van een kinderdagverblijf. N-VA gemeenteraadslid Marie-Rose Schops steunde die visie ook in de gemeenteraad. De huidige eigenaar heeft het gebouw vervolgens onder deze voorwaarden gekocht. Wat daarna gebeurde, tart alle verbeelding: de werken voor een commerciële zaak gingen achter de schermen van start en op de gemeenteraad van 10 december liet het gemeentebestuur een bestemmingswijziging goedkeuren waarbij commerciële activiteiten wel mogelijk worden in onder andere dat gebouw.

Een rad voor de ogen

“Voor alle duidelijkheid: het gemeentebestuur heeft in dit dossier geen onwettelijke handelingen gesteld,” benadrukt Marie-Rose Schops, “maar het heeft wel handig gebruik gemaakt van de regelgeving om met voorbedachte rade te bereiken wat het van het begin af al wou: een fietsenwinkel in het gebouw van Bpost.” De oppositie werd op de gemeenteraad een rad voor de ogen gedraaid door eerst te verklaren dat het gebouw, dat toen nog te koop stond, gebruikt zou worden voor een bestemming van openbaar nut. Dat is een bijzonder kwalijke vaststelling.

Positief voor de middenstand

N-VA Nieuwerkerken onderlijnt dat ze zelfstandige activiteiten in het centrum absoluut wil ondersteunen. De wijziging van het BPA en de komst van jonge ondernemers is op zich een bijzonder goede zaak en zal bijdragen tot een levendiger centrum. De N-VA zal dan ook elk voorstel mee ondersteunen dat het ondernemerschap in Nieuwerkerken stimuleert, op voorwaarde dat beslissingen in volle eerlijkheid en transparantie worden genomen.