Woonproject RUP ‘Manis Bosch’? Meer vragen als antwoorden…

Op 23 november 2014, over deze onderwerpen: Mobiliteit & Openbare Werken

Eind april organiseerde het gemeentebestuur een infovergadering over de toekomstige nieuwe woonuitbreidingsgebied  ‘Manis Bosch’ 1ste fase, gelegen tussen de Berkenstraat, de Rode Haagstraat, de Driesstraat en de Oude Processieweg. Het doel van deze infovergadering was om de buurtbewoners te laten meedenken over hoe deze nieuwe woonuitbreiding er zou moet uitzien. De door het gemeentebestuur  selectief gevraagde inwoners kwamen voor de dag met constructieve en vernieuwende ideeën voor dit woonproject. In een notendop geven we u een overzicht van enkele belangrijke voorstellen van deze infoavond:

• In tegenstelling tot andere woonuitbreidingen in Nieuwerkerken moet dit nieuwe woonproject  wel betaalbare woningen aanbieden.
  • Het nieuw woonproject moet vooral aan jonge gezinnen, alleenstaanden en ouderen de kans op een aangepaste woning bieden.
  • Nieuwerkerkenaren moeten voorrang krijgen op buitenstaanders
  • Het woonproject moet voldoende groen zijn maar ook zeker ontspanningsmogelijkheden voor kinderen en ouderen aanbieden.

Deze boeiende vergadering heeft voor heel wat inspiratie gezorgd over de indeling van deze  woonuitbreiding, maar hoe zit het nu met de échte bezorgdheden van de omwonenden? Zullen de omwonenden beschermd worden tegen wateroverlast? Zal de Berkenstraat worden opengemaakt voor doorgaand verkeer? Hoe zal men het sluipverkeer kunnen vermijden vanuit de toegangswegen? Zal de verkeersveiligheid en kindvriendelijkheid in de omliggende straten verzekerd worden? Gaat men het rioleringsprobleem in de Rode Haagstraat en Kasteelstraat eerst oplossen voor dat men met dit project start?

Uit monde van de bevoegde schepen zijn deze noodzakelijke riolering en wegenwerken hoe dan ook voor langere duur in de koelkast gestopt wegens de financiele toestand van de gemeente .

De N-VA is tevreden dat het gemeentebestuur het initiatief nam om de buurtbewoners te laten meedenken over het nieuwe woonproject in hun buurt. Echter was het bijzonder jammer dat niet alle buurtbewoners werden uitnodiging om deel te nemen aan dit inspraakmoment. Nochtans zal iedereen uit de omliggende toegangswegen de directe gevolgen ondervinden van het nieuwe woonproject.

Er is voorlopig nog geen enkele visie op deze belangrijke vragen bekend. N-VA Nieuwerkerken wil daarom bij de volgende vergaderingen aandringen op klare taal vanuit het gemeentebestuur om antwoorden te krijgen op de echte vragen en noden van alle buurtbewoners.