Een digitale meldingsapp voor de Nieuwerkerkenaar

Op 10 mei 2016, over deze onderwerpen: Efficiënt bestuur en digitalisering
De digitale meldingsapp

N-VA Nieuwerkerken lanceert het voorstel om een meldingsapplicatie voor smartphones te ontwikkelen waarbij de burger eenvoudig overlast, suggesties en vragen kan overmaken  aan de gemeentediensten.

Een melding van een verstopte riolering, een geval van sluikstorten, een vraag over de huisvuilophaling, een wegdek dat er slecht bijligt, enz. Dit zijn voorbeelden van gevallen waarbij de burger op dit moment vaak nog een barrière voelt om ze te melden. “Dankzij een digitale meldingsapp zouden Nieuwerkerkenaren snel en eenvoudig meldingen, suggesties, vragen en klachten kunnen overmaken aan de gemeentelijke diensten,” geeft bestuurslid An Dehaese aan. Het systeem werkt heel eenvoudig: de burger geeft gewoon zijn persoonlijke gegevens in en formuleert zijn of haar idee, suggestie of klacht in het hiervoor voorziene tekstvak. Verder zou de gebruiker ook de mogelijkheid krijgen om een foto op te laden om de situatie visueel weer te geven. Naar de toekomst kan de gemeente via dezelfde applicatie ook nuttige informatie verstrekken aan de burger.

N-VA Nieuwerkerken merkt op dat deze meldingsapplicatie reeds in verschillende Vlaamse gemeenten met succes wordt gebruikt. Bovendien geeft het aan de gemeentediensten en het gemeentebestuur de mogelijkheid om een goed beeld te krijgen van wat er leeft bij de Nieuwerkerkenaren in de verschillende wijken. “Met dit voorstel benadrukken we onze ambitie om in Nieuwerkerken een efficiënte, laagdrempelige en sterke digitale dienstverlening uit te bouwen,” besluit bestuurslid An Dehaese.