Een kwaliteitsvolle plaats voor elk kind. Ook in de toekomst!

Op 1 september 2014, over deze onderwerpen: Onderwijs

September is de maand waarin honderden kinderen weer naar school gaan. Verwachtingsvol kijken ouders uit naar een kwaliteitsvolle plaats in één van onze lokale scholen. Onze partij is echter zeer ongerust over de houding van het gemeentebestuur om dit recht te verzekeren. Enerzijds verkavelt het tal van nieuwe woonprojecten voor jonge gezinnen. Anderzijds doen ze bitter weinig om de effecten van een bevolkingstoename op het aantal beschikbare plaatsen in onze scholen te onderzoeken.

Na bevraging bij de bevoegde schepen blijkt dat de maximumcapaciteit in basisschool ‘Het Goudhaantje’ op dit moment bij 65 kinderen ligt. Dit aantal is onlangs verlaagd om kleine kwaliteitsvolle klasjes te realiseren. Op zich is dit een goede zaak, maar als men weet dat er vorig schooljaar op dit moment 60 kinderen waren ingeschreven, dan weet men ook dat er nog maar weinig plaatsen op overschot zijn. Op het aantal plaatsen in onze vrije basisscholen heeft het gemeentebestuur zelfs nog geen zicht. De autonome status van deze scholen verhindert het gemeentebestuur blijkbaar om op zijn minst een bevraging  te doen bij deze directies.

Dit is een beangstigende vaststelling als men weet dat Vlaamse scholen vaak tot 10 jaar lang moeten wachten op subsidies voor renovatie of nieuwe schoolgebouwen. Als binnen een aantal jaren een tekort aan plaatsen wordt vastgesteld, dan zal het zeer moeilijk zijn om hier op korte termijn structureel iets aan te doen. Met alle gevolgen : wachtlijsten, ouders die kamperen voor inschrijving , maar ook de kinderen zullen in een overvolle school niet de kwaliteit vinden waarop ze recht hebben en moeten in het ergste geval uitwijken naar buurgemeenten of steden.

De N-VA roept de huidige coalitie daarom ook op om werk te maken van een strategisch plan waarin de mogelijke effecten op termijn van de bevolkingstoename op het gebied van onderwijs, bestudeerd en uitgewerkt worden. Maar ook naar kinderopvang hebben we de kunnen constateren dat de maximum capaciteit van het Bieke nu al bereikt is.