Gemeente toont geen interesse in 1-euromaaltijden

Op 20 mei 2017, over deze onderwerpen: Welzijn en sociale zaken

De bestrijding van armoede is een belangrijke uitdaging, ook in Nieuwerkerken. Uit de meest recente cijfers van Kind & Gezin blijkt dat de armoede in onze gemeente in tien jaar tijd sterk gestegen is. Terwijl in 2005 nog 3% van de gezinnen onder de armoedegrens leefde, liep dat aantal op tot 7,1% in 2015.

Een jaar geleden lanceerde minister van Armoedebestrijding Liesbeth Homans (N-VA) een project van 1-euromaaltijden in de strijd tegen kinderarmoede. Via dit project kunnen gemeenten aan kansarme kinderen tot en met 12 jaar en hun ouders een gezonde maaltijd aanbieden aan het tarief van één euro. Dankzij dit project kan men aan deze kwetsbare kinderen niet enkel een gezonde maaltijd aanbieden, men brengt het gezin tegelijkertijd ook in contact met een breed netwerk van organisaties die onder meer huistaakbegeleiding en preventieve gezinsondersteuning aanbieden. Daarnaast krijgen ze ook de kans om hun sociaal netwerk uit te breiden.

Het bestuur van N-VA Nieuwerkerken nodigde het gemeentebestuur verschillende keren uit om zich kandidaat te stellen voor deze subsidies. Helaas toonde de leden van de meerderheid geen enkele interesse om nog maar te proberen. “Een gemiste kans om via extra middelen kwetsbare gezinnen te helpen,” oordeelt het N-VA bestuur.