Kozen in de steek gelaten door De Lijn

Op 12 juli 2021

N-VA Nieuwerkerken is verbolgen over de manier waarop Kozen wordt behandeld in het nieuwe vervoersplan van De Lijn. De Lijn heeft namelijk besloten om de passage van buslijn 21A via het centrum van Kozen te beperken tot drie keer per dag, in plaats van elk uur zoals het nu is. Hoewel het schoolvervoer vanuit het centrum wel verzekerd blijft, redeneert men vanuit De Lijn dat het praktisch haalbaar moet zijn voor de Kozenaren om via de fiets of de belbus vanuit de kerk over de Heiligenbornstraat naar de steenweg in Alken te reizen om daar de bus te nemen. N-VA-gemeenteraadslid Marie Rose Schops reageert teleurgesteld op deze vreemde redenering: “In tijden dat het openbaar vervoer gepromoot moet worden, kiest De Lijn ervoor om een volledige deelgemeente af te sluiten van volwaardig openbaar vervoer. De Kozenaren hebben recht op een frequente verbinding vanuit het centrum met Hasselt en Sint-Truiden.”