N-VA Nieuwerkerken pleit voor Buurtinformatienetwerken

Op 5 juni 2015, over deze onderwerpen: Politie & Veiligheid

De Nieuwerkerkenaren zijn terecht bezorgd over de veiligheid van hun woningen. In de laatste jaren zijn dan ook verschillende inwoners van onze gemeente het slachtoffer geworden van inbraak. We vertrouwen terecht op de steun van ons politiekorps, maar we kunnen ook zelf initiatieven nemen om de veiligheid in onze wijk te verhogen door een samenwerking tussen buren. N-VA Nieuwerkerken pleit daarom voor de uitbouw van “Buurtinformatienetwerken” (BIN) in onze gemeente. Voor velen klinkt dit misschien als een “ver-van-mijn-bed show “, maar wat is het juist ?

Een Buurtinformatienetwerk (BIN) is een samenwerking tussen buurtbewoners, die in overleg met de lokale politie informatie met elkaar uitwisselen over verdachte gedragingen in hun buurt. Via een communicatiesysteem, bijvoorbeeld via sms, kunnen burgers elkaar en de politie waarschuwen wanneer ze iets verdachts opmerken. Vervolgens voeren de buurtbewoners een afgesproken actie uit (vb. de buitenlichten aandoen), zodat potentiële daders weten dat ze opgemerkt worden. Ondertussen is de politie al onderweg om de verdachte situatie te onderzoeken.

Ook in Nieuwerkerken relevant

"Veiligheid voor iedereen en door iedereen" is in ieders belang. De N-VA is daarom voorstander om buurtinformatienetwerken in Nieuwerkerken te promoten en te stimuleren. Deze vorm van sociale controle heeft zijn nut al bewezen. In meer dan 520 BIN-netwerken over heel Vlaanderen werken buren reeds samen om de veiligheid te verhogen. Het geeft bewoners ook een veiliger gevoel in het geval van langdurige afwezigheid, zoals een vakantie. In woonwijken waar een buurtinformatienetwerk werd opgestart, groeit bovendien een grote solidariteit en samenhorigheidsgevoel.