Nieuwerkerken paradijs voor snelrijders

Op 15 juni 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit & Openbare Werken, Politie & Veiligheid

Wanneer schiet het gemeentebestuur nu eindelijk in actie?

Inwoners van onze gemeente zijn steeds meer bezorgd over de snelheid waarbij chauffeurs door onze gemeente razen. De gevaarlijke knelpunten en wegen zijn bekend, de noodzakelijke maatregelen om de snelheid te beperken blijven uit. “Deze situatie toont aan dat dat veel autobestuurders nog te sterk het gevoel hebben dat hardrijden in onze gemeente zomaar kan. Deze perceptie moeten we dringend veranderen,” vindt het N-VA-bestuur. Het gemeentebestuur doet te weinig om de snelheid van autobestuurders te beperken. Ondertussen lijken onze lokale wegen steeds meer op snelwegen.

Vorig jaar gaf de Federale Politie via de campagne ‘Ik flits mee’ aan de burger de kans om zelf te bepalen waar er geflitst moet worden. De Nieuwerkerkenaren reageerden massaal op deze oproep en gaven enkele bekende locaties op: in Nieuwerkerken worden vooral de Tegelrijstraat, de Kerkstraat, de Driesstraat, Rozenbos en de Kasteelstraat geteisterd door snelrijders. Voor Wijer en Kozen zijn de Grotestraat, de Weyerstraat, de Bergstraat, Opcossenstraat en de Dorpstraat vaarwater voor wegpiraten. De inwoners van Binderveld signaleren op hun beurt dan weer voorbijrazende chauffeurs in de Leemstraat en aan de Raasbeek.

De N-VA heeft veel begrip voor deze bezorgdheid. Niet alleen zorgt dergelijk rijgedrag voor overlast bij de buurtbewoners, het zet ook de veiligheid van zwakke weggebruikers op het spel. De N-VA vindt daarom dat de Nieuwerkerkense meerderheid in samenwerking de politie meer aandacht moet besteden aan snelheidsbeperkende initiatieven, zoals snelheidsbeperkers op de weg en snelheidscontroles in vaak geteisterde buurtwegen. De wegen moeten in de mate van het mogelijke zo worden ingedeeld dat de veiligheid van alle weggebruikers maximaal worden gegarandeerd en snelrijden sterk wordt ontmoedigd.