Werkgroep burgerparticipatie? Waarom niet!

Op 12 juni 2016, over deze onderwerpen: Efficiënt bestuur en digitalisering
Werkgroep burgerparticipatie

N-VA Nieuwerkerken lanceert voorstel om via een werkgroep de burger actiever te betrekken bij de beslissingen die de politiek neemt.

Kloof tussen politiek en burger is te groot

Slechts 11% van de Vlamingen heeft vertrouwen in de politiek. Dat blijkt uit een recente bevraging van de KU Leuven bij ruim 1.183 Vlamingen. N-VA Nieuwerkerken is niet verrast door deze trieste cijfers. “We zien dat de kloof tussen de burger en de politiek steeds groter wordt. Ook in onze gemeente heeft de Nieuwerkenaar nog te weinig inspraak in de beslissingen die het beleid neemt, laat staan dat ze correct geïnformeerd worden” merkt bestuurslid Jeroen Achten op. Er zijn weliswaar de adviesraden zoals de cultuurraad, de milieuraad of de jeugdraad, maar deze organen vertegenwoordigen slechts een beperkt deel van de Nieuwerkerkense bevolking. De honger naar inspraak is groot, maar de mogelijkheden  om mee te denken en ideeën te lanceren zijn vandaag nog te beperkt.

Werkgroep ‘participatie van de burger’

N-VA Nieuwerkerken is daarom voorstander voor de oprichting van een ‘werkgroep burgerparticipatie’. In deze werkgroep zal een delegatie van de meerderheid, de oppositie, de adviesraden én de burgers voorstellen lanceren aan de gemeenteraad om de betrokkenheid van de Nieuwerkerkenaar te verhogen.

Een duidelijke en relevante stem in het beleid

Volgens bestuurslid Jeroen Achten zijn de doelstellingen van deze werkgroep heel duidelijk: “we geven een duidelijke en relevante stem aan de bevolking en we werken initiatieven uit die ervoor zorgen dat de burger actiever kan meedenken over de toekomst van onze gemeente.”