N-VA vraagt aandacht voor levenskwaliteit in het centrum

Op 24 oktober 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit & Openbare Werken, Welzijn en sociale zaken

Verkavelingen en appartementsblokken schieten als paddenstoelen uit de grond, de lokale scholen en kinderopvang zitten overvol, er is weinig of geen ‘groen’ meer in het centrum om te ontsnappen van de drukte en het wordt steeds moeilijker om een parkeerplaats te vinden. N-VA-voorzitter Marie-Rose Schops zet ernstige vraagtekens bij de manier waarop de leefbaarheid in het centrum van onze gemeente evolueert en roept het gemeentebestuur op om niet blind te blijven voor de problemen die zich nu reeds stellen en dreigen te escaleren.

Levenskwaliteit in het centrum gaat achteruit

Een stijgend aantal mensen moet op een kleinere oppervlakte samenleven in het centrum van onze gemeente, terwijl de faciliteiten achterblijven. Vooral de kwetsbare Nieuwerkerkenaar dreigt het slachtoffer te worden van de toenemende drukte: senioren die moeilijk te been zijn, mensen met een beperking of kinderen die een plaats zoeken om te spelen. Ook ouders die hun kinderen willen afzetten of ophalen van school en die een plaats zoeken in de kinderopvang, ervaren steeds meer ongemakken.

Plannen van het gemeentebestuur bieden geen oplossing

N-VA Nieuwerkerken heeft vastgesteld dat de voorlopige plannen rond de heraanleg van de Kerkstraat alvast geen oplossing formuleren op de uitdagingen die de bevolkingstoename in het centrum nu reeds stellen. Vooral op het vlak van mobiliteit kan men zich ernstige vragen stellen over de vlotte doorgang van het verkeer tijdens piekmomenten en de beschikbaarheid van parkeerplaatsen. Voorzitter Marie-Rose Schops merkt ook op dat er nauwelijks faciliteiten en ruimte wordt voorzien voor onze handelaars: “In de nieuwe plannen liggen de voorziene parkeerplaatsen te ver verwijderd van het centrum en van de handelszaken, waardoor klanten minder geneigd zullen zijn om hun inkopen te doen bij onze zelfstandigen. We vrezen dat ook zij de dupe zullen worden.”

Een duurzame visie gevraagd

Het N-VA-bestuur waarschuwt het gemeentebestuur dan ook om de bouwwerven niet ten koste te laten gaan van de faciliteiten voor de burger en pleit voor een duurzame visie die rekening houdt met de behoeften van alle bewoners. “We moeten nieuwe buurtbewoners met open armen ontvangen en kwaliteitsvolle woningen voorzien, maar tegelijkertijd ook nadenken over kwaliteitsvol samenleven in onze gemeente,” vindt het N-VA-voorzitter Marie-Rose Schops.